Sunday, October 31, 2010

Bangkitlah wahai saudaraku!

Termenungku ke luar jendala, memandang langit yang luas terbentang. Ya Allah, begitu indah ciptaan-Mu. Sang mentari pula sayup² meninggalkan bumi, menyambung tugasnya. Azan maghrib berkumandang dari surau yg berdekatan dengan kediamanku, menandakan telah masuk waktu maghrib bagi kawasan Shah Alam dan yg sama waktu dengannya. 


Ku memerhati gelagat² manusia ketika ini. Sedang dalam pemerhatianku sekumpulan remaja lelaki dan perempuan di kedai makan duduk berborak sambil puntung rokok di jarinya, mengendahkan laungan seruan Ilahi itu. sedih, ya SEDIH. itu yang dapat menggambarkan fikiranku ketika itu. tidak kah engkau dengar laungan azan itu wahai saudaraku? kenapa kau masih bergelak ketawa seolah² dunia ini engkau yang punya? tiba² terdetik di hatiku, inikah umat yang di rindui Nabi Muhammad? 


bangkitlah wahai saudaraku, BANGKIT lah! perjuangkan lah ISLAM, agama yang BENAR.

2 comments:

  1. cuba kita gali sampai kita temui apakah punca permasalahan ni

    dah tentu sebab sistem pemerintahan yg mengatur kehidupan umat menjadi punca

    masakan tidak, manusia menggubal undang2 dlm parlimen dan menolak jauh undang2 Allah. seolah2 mereka lebih hebat drpd Allah!

    pastu, mereka terap pula budaya hedonisme - budaya suka berhibur

    ReplyDelete
  2. betul tu ya akhi.. sy stuju.. smua bermula dr titik pemerintahan itu sndiri.. sbg cth, konsert2 luar(adam lambert)di luluskan.. padahal scr terang2an ianya hanya mbawa keruntuhan akhlak.. tp di manakah modal insan yg ingin di terapkan oleh krajaan? beginikah caranya? dgn konsert2 sbigini? negara ISLAM spatutnya dperintah scr ISLAM, undang2 ISLAM.. wallahualam.

    ReplyDelete

bait² keinsafan